ELSE HAGEN – FORTSATT EN FAVORITT

Applaus, 1885

Jeg er svært glad i mine to fargesterke og uttrykksfulle Else Hagen litografier som henger i min egen stue. For det var nettopp som sanselig kunstner hun gledet mange med sine nære litografier, hemmelighetsfulle masker, uttrykksfulle oljemalerier og gigantiske relieffer. I trappehallen på Stortinget ruver en ti meter bred og fem meter høy kjempemosaikk med biter fra skifer, marmor, emalje og glass til stor glede for dagens parlamentarikere. Verket heter “Samfunn” og er et av de mange materialbildene hennes i kirker, universiteter og andre offentlige rom.

Hun var født i 1914 og levde til hun ble 96 år. Hennes kunstnerkarriere startet på midten av femtitallet, og hun var aktiv til langt ut på åttitallet. Hun ønsket å skape miljø i felles bruksrom. Om drivkraften for disse arbeidene, sa hun til VG i 1984; – “Jeg har alltid hatt lyst til å lage noe i et rom som alle kan ha glede av. Et slags felleseie. Ikke bare for noen få med penger.” 
Da materialene hun brukte til utsmykningene var massive og omfattende, måtte hun lære seg å sveise, dreie, slipe og lodde. Dette til tross for at hun hadde håndverkere rundt seg. For henne var det viktig å ta del i hele prosessen, fra skissestadiet til montering. 

En ny dag, 1981

Hun pendlet rundt i Norge fra det ene store arbeidsoppdraget til det andre i over tjuefem år, og et utvalg av materialbildene hennes kan beskues i følgende offentlige rom:
 
– Stortingets trappehall. Steinmosaikk “Samfunn” 40kvm.(1966) 
– Universitetsbiblioteket i Bergen. Kopperrelieff. (1971) 
– Universitetsbiblioteket i Bergen. Emaljerelieff. (1975) 
– Østerås kirke, Bærum. Altertavle. Messing, mosaikk og emalje. (1974) 
– Bredtvet kirke, Oslo. Altertavle. Messing, mosaikk og emalje.(1977) 
– Norges Idrettshøgskoles kantine på Sogn, Oslo. Relieff. (1975) 
– Haugesund rådhus. Tre metallrelieffer. (1978)

Else Hagen ble født på Eydehavn, et industristed i Arendal kommune hvor hun har en vei oppkalt etter seg, Else Hagens vei. I forbindelse med en salgsutstilling av hennes malerier og litografier på His galleri i Arendal i 2003, skrev jeg en omfattende artikkel om henne som ble trykt i Agderposten. Den ligger nå arkivert i Aust-Agder museum, Kuben og kan leses herfra for de som ønsker å gå dypere inn i hennes kunst og virke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *